Search Engine Optimisation SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Wil je zorgen dat pagina’s van je website hoger komen in de zoekresultaten van Google en Bing? Dan is zoekmachine-optimalisatie oftwel SEO essentieel.

Wat is het doel van SEO?

Het uiteindelijke doel is om te zorgen dat zoekers op Google of andere zoekmachines die behoren naar je website te krijgen. Maar je wil natuurlijk niet zomaar iedereen op je website of webshop hebben. Je wil potentiële klanten op je website zien te krijgen. Dit is je doelgroep. Door voor je doelgroep eerst uit te vinden welke zoekopdrachten ze intikken in Google moet je eerst een zoekwoordonderzoek doen.

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is een ontdekkingsreis die leidt tot een zoekwoordplan. Belangrijk is dat je precies weet wie je doelgroep is en beseft dat je doelgroep niet altijd in dezelfde fase van het klanttraject zit. De (potentiële) kan zich in verschillende fases bevinden.

  • de fase zonder directe koopintentie waarbij je bekend wil raken bij de klant (SEE)
  • de fase waarin er geen directe koopintentie is, maar waar er al wel georiënteerd wordt (THINK)
  • de fase waarin er wel een directe koopintentie is (DO)
  • de fase waarin klanten terecht komen als ze klant zijn geworden (CARE).

Voor SEO zijn vooral de THINK en DO fase belangrijk, omdat voor SEE en CARE andere kanalen vaak geschikter zijn (bijvoorbeeld Social Media voor SEE en e-mailmarketing voor CARE). Je gaat dus op zoek naar zoekopdrachten die relevant zijn voor je bedrijf in de fases THINK en DO. Kijk hierbij ook af bij concurrenten, op welke zoekopdrachten willen zij graag vertoond worden?

Als voorbeeld zou je een bedrijf kunnen nemen dat halsbanden voor honden aan hondenbezitters in Nederland. Een zoekopdracht die wel koopintentie in zicht heeft, maar nog toont dat de koper nog niet helemaal klaar is om te kopen (THINK) is: “hondenhalsband vergelijken” of “beste hondenhalsband”.
Een zoekopdracht waar er wel directe koopintentie (DO) is bijvoorbeeld: “hondenhalsband maat s” of “hondenhalsband kopen” of “merk-x hondenhalsband”

Wat is een zoekwoordplan?

Bij een zoekwoordplan heb je de eerder gevonden zoekopdrachten met genoeg volume die ook niet teveel concurrentie geclassificeerd en als focus zoekopdracht gemarkeerd. Daarbij heb je voor elke zoekopdracht een matchende URL/Pagina genoteerd in een sheet. Dit kunnen URLs/pagina’s zijn die je al hebt gemaakt, maar ook pagina’s die je nog wil toevoegen om te zorgen dat je Google deze pagina straks kan weergeven bij de zoekopdracht.


Om een hogere positie te krijgen binnen Google Search is het belangrijk dat de algoritmes van Google optimaal bediend worden. Dit houdt in dat er naast een technische scan van de website, ook moet worden gekeken naar de inhoud van de teksten en afbeeldingen Eventueel is het ook mogelijk uw huidige website om te bouwen tot een website die beter scoort op SEO gebied. Benieuwd of uw huidige website nog geschikt is? Vraag hier een scan aan!